20-12-10

Molen "De Phenix"

Molen "De Phenix" in Ameland

 

Korenmolen De Phenix is een oude graan en pelmolen die, dankzij een grondige opknapbeurt, ook nu nog perfect werkt. De molen staat op een plaats waar al in 1629 werd gemalen. De Phenix dateert echter van 1880.

 

AmelandWindM003.jpg

 

De naam wijst er al op: de molen werd gebouwd nadat zijn voorganger tijdens een hevig onweer werd getroffen door bliksem en geheel uitbrandde.

De Phenix is een achtkante bovenkruier. Het is een zogenaamde monnikmolen.

 

AmelandWindM001.jpg

De molen draait om de twee weken, voor de data zie agenda. Er wordt dan graan vermalen tot meel dat door enkele Amelander bakkers wordt gebruikt voor het bakken van ambachtelijk eilander brood.

Bij de molen is een ontvangstruimte aanwezig met een molenwinkel. Hier zijn leuke molenartikelen en verschillende meelsoorten te koop.

 

AmelandWindM002.jpg

Bron bijgevoegde tekst: amelandermusea.nl

 

 

 

18-11-10

Castle Light

Foto van invallend licht in het Kasteel van Santa Barbara (Castillo de Santa Bárbara) ta Alicante.

AlicanteCastle.jpg

30-06-10

Lijnen in Luik 2 (B)

Lijnen in Luik 2 (B)

 

Hier nog wat meer foto's van de mooie fotodag in Luik(Liege).....

 

 

P1

decoration

 

 

P2.

decoration

 

 

P3.

decoration

 

 

P4.

decoration

 

 

P5.

decoration

 

 

P6

decoration

 

 

P7

decoration

 

 

P8

decoration

 

 

P9

decoration

 

 

P10

decoration

21-06-10

Lijnen in Luik(B)

Lijnen in Luik(liege) Belgie

 

 

Na een korte pauze ben ik gisteren weer eens op pad gegaan. Al heel erg lang had ik een bijzonder object op mijn verlanglijstje staan.

 

STATION LUIK (LIEGE GUILLEMINS)

 

P1.

decoration

 

Station Luik-Guillemins (Frans: Liège-Guillemins) is het belangrijkste spoorwegstation van de stad Luik. Het station ligt op het einde van verschillende spoorlijnen. In reizigersaantallen is dit het op tien na drukste station in België en het op twee na drukste station van Wallonië, na Ottignies en Namen (reizigerstelling 2007)[2].

Het station is genoemd naar de wijk Guillemins, waarin het ligt. Deze wijk is op zijn beurt weer genoemd naar de kloosterorde van de Wilhelmieten, die daar in 1287 een klooster stichtte.

 

P2.

decoration

 

Op het eind van de twintigste eeuw werd duidelijk dat de hogesnelheidstreinen een specifieke infrastructuur vergden, met even grote investeringen in de sporen als in de stations. Langs de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Keulen (HSL 2 tussen Leuven en Luik en HSL 3 tussen Luik en Keulen) is Luik een belangrijk HSL-station.

 

P3.

decoration

 

Het oude station voldeed niet meer: de perrons waren te smal en gebogen en de gehele stationsomgeving had een armoedige uitstraling. Verder ontbrak het station aan elke vorm van luxe en was het ronduit krap voor de passagiersstromen. Bovendien beperkten de vele spoorwissels de aankomst- en vertreksnelheid. De komst van de HSL-treinen is aangegrepen het station naar de huidige standaards op te waarderen en de stopplaats circa 100 m te verplaatsen. Voor een lange TGV-trein is het ongunstig om in een bocht te stoppen om reizigers te laten uitstappen. Een TGV-stopplaats is bij voorkeur gelegen aan een 'recht' perron.

 

P4.

decoration

 

Na een internationale wedstrijd werd het project van de bekende architect Santiago Calatrava gekozen. Calatrava's ontwerpen zijn spraakmakend en bovendien heeft hij zich meermalen bewezen met het ontwerpen van stations. Zo ontwierp hij eerder al het Stadelhofen-station te Zürich, het station van Luzern, het TGV-station van Lyon-Saint-Exupéry, het intermodaal station Oriente in Lissabon en het nieuwe PATH-station in New York.

 

P5.

decoration

 

Het nieuwe station is gemaakt van staal, glas en wit beton, en beschikt over een monumentale koepel van 200 m lang en 35 m hoog. De datum van de oplevering was oorspronkelijk gepland voor eind 2007. Uiteindelijk vond de feestelijke opening van het station plaats op vrijdag 18 september 2009.

 

P6.

decoration

 

Oorspronkelijk kwamen de sporen van het stadsspoor (lijn 34 uit Liers) uit de tunnel aan de noordkant van de lijn uit Brussel. Aan de oostkant van het station was er een spoortunnel waarmee de treinen Brussel-Verviers(-Aken) de andere vervoersstromen kruisen. De tunnel uitgang is nu verplaatst naar de zuidkant van de Brussellijn (en HSL). Hierdoor is de spoortunnel aan de oostkant niet meer nodig daar de Brussel-Verviers(-Aken) treinen al aan de noordzijde rijden. Voor deze verbouwing stonden aan de oostelijke uitgang de opdruklocs gereed. Deze standplaats is verhuisd naar de andere kant, richting Eupen/Duitsland.

 

P7.

decoration

 

Zware, gesleepte treinen hebben vaak moeite om de helling naar Ans op te geraken. Om deze reden worden tegen de zwaarste treinen een extra locomotief geplaatst, die deze treinen de helling opduwen. Daar ze niet gekoppeld zijn aan de trein kunnen ze afremmen van zodra de helling overwonnen was. Bovenaan de helling staat een spoorwegsein, en indien de opdrukloc zou blijven duwen, bestaat het risico dat deze de trein voorbij het sein duwt indien dit rood toont. Om dit te vermijden, geeft de opdrukloc op een vast punt een noodremming, waarna de trein voortrijdt.

 

P8.

decoration

 

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het nieuwe station Luik-Limburg zou heten, zodoende de historische band tussen Luik en Limburg te benadrukken.

 

P9.

decoration

 

De Luikenaars reageerden echter weinig enthousiast op de voorgestelde naamswijziging. Mede hierdoor bleef ook na de officiële inhuldiging op 18 september 2009 de naam "Luik-Guillemins" behouden

 

Bron bijgevoegde tekst: wikipedia

 

P10.

decoration

02-03-10

Door de Bomen

Door de Bomen

 

Onderstaande foto maakte ik vorige week in Vught. "Door de bomen het bos niet meer zien"........of........."Door de bomen dit prachtige bouwwerk zien".......

 

decoration

22-02-10

Wachters Aken

We staan op wacht

 

Deze Wachters spotte ik toen ik in Aken was. Een prachtig oud kasteel/vesting midden in Aken was het toneel voor een expositie. Bij binnenkomst in één van de vertrekken van dit prachtige gebouw stond ik oog in oog met deze Wachters......een prima fotomoment!!

 

decoration

03-02-10

Kasteel Bloemendal

Hotel / Kasteel Bloemendal te Vaals.

 

Vroegere tijden

Kastelen herinneren aan vroegere tijden. De geschiedenis van Bloemendal begint bij de Akense Lakenfabrikant Arnold von Clermont. Als hofleverancier van de Russische Tsaar heeft Von Clermont het zeer ver gebracht in zijn metier en besluit hij op 63-jarige leeftijd zijn levensdroom te verwezenlijken. Tegenover zijn nieuwe weverij wordt in 1791 de eerste steen gelegd van een vorstelijk buitenverblijf, dat de naam zal dragen "Schloss Blumenthal" en naar zijn eigen beschrijving is gelegen "Im Lugenthal".

Maar na slechts enkele maanden van welverdiende rust in het nog niet geheel voltooide gebouw overlijdt hij op 5 december 1795. Na de dood van zijn vader laat zoon Adam het nog niet voltooide gebouw Blumenthal afbouwen. Onder anderen door de zwakke economie ten tijde van de franse revolutie komt het "huis" verschillende handen en wordt het in 1846 verkocht aan de Akense Stadtrat Joh. Wilh. van Lommessen. Deze schenkt het gebouw aan de religieuze orde Dames du Sacre Coeur, waar inmiddels zijn beide dochters Anna en Caroline zijn ingetreden.

Bloemendal bouwde grote faam op binnen de katholieke kostscholen in Europa en zelfs daarbuiten. Rose Kennedy heeft hier zelfs op kostschool gezeten. Tijdens de bezetting 1940-1944 wordt het gebouw door de bezetter opgeëist en veranderd in een lazaret met een capaciteit van 350 bedden. Vanaf 1947 draait het internaat, nu onder de Nederlandse naam Klooster Bloemendal, weer op volle toeren tot begin 1970; dan beginnen zowel het aantal leerlingen alsook de kloosterroepingen terug te lopen. In 1976 komt een einde aan bijna 130 jaar kloosterleven; de zusters verlaten het klooster en in 1978 wordt de gemeente Vaals eigenaar.

In november 1990 komen de gemeente Vaals en van der Valk, in samenwerking met de provincie Limburg en de Rijksdienst voor Monumentenzorg, met elkaar overeen om het reeds geruime tijd leegstaande en in ernstig verval geraakte complex te restaureren en uit te breiden tot luxe hotel. Door deze zeer geslaagde samenwerking is het oude Schloss Blumenthal in ere hersteld en is een cultureel en historisch zeer waardevol bouwwerk op passende wijze bewaard gebleven.

 

Bron bijgevoegde tekst: Hotelbloemendal.nl

 

decoration