21-06-10

Lijnen in Luik(B)

Lijnen in Luik(liege) Belgie

 

 

Na een korte pauze ben ik gisteren weer eens op pad gegaan. Al heel erg lang had ik een bijzonder object op mijn verlanglijstje staan.

 

STATION LUIK (LIEGE GUILLEMINS)

 

P1.

decoration

 

Station Luik-Guillemins (Frans: Liège-Guillemins) is het belangrijkste spoorwegstation van de stad Luik. Het station ligt op het einde van verschillende spoorlijnen. In reizigersaantallen is dit het op tien na drukste station in België en het op twee na drukste station van Wallonië, na Ottignies en Namen (reizigerstelling 2007)[2].

Het station is genoemd naar de wijk Guillemins, waarin het ligt. Deze wijk is op zijn beurt weer genoemd naar de kloosterorde van de Wilhelmieten, die daar in 1287 een klooster stichtte.

 

P2.

decoration

 

Op het eind van de twintigste eeuw werd duidelijk dat de hogesnelheidstreinen een specifieke infrastructuur vergden, met even grote investeringen in de sporen als in de stations. Langs de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Keulen (HSL 2 tussen Leuven en Luik en HSL 3 tussen Luik en Keulen) is Luik een belangrijk HSL-station.

 

P3.

decoration

 

Het oude station voldeed niet meer: de perrons waren te smal en gebogen en de gehele stationsomgeving had een armoedige uitstraling. Verder ontbrak het station aan elke vorm van luxe en was het ronduit krap voor de passagiersstromen. Bovendien beperkten de vele spoorwissels de aankomst- en vertreksnelheid. De komst van de HSL-treinen is aangegrepen het station naar de huidige standaards op te waarderen en de stopplaats circa 100 m te verplaatsen. Voor een lange TGV-trein is het ongunstig om in een bocht te stoppen om reizigers te laten uitstappen. Een TGV-stopplaats is bij voorkeur gelegen aan een 'recht' perron.

 

P4.

decoration

 

Na een internationale wedstrijd werd het project van de bekende architect Santiago Calatrava gekozen. Calatrava's ontwerpen zijn spraakmakend en bovendien heeft hij zich meermalen bewezen met het ontwerpen van stations. Zo ontwierp hij eerder al het Stadelhofen-station te Zürich, het station van Luzern, het TGV-station van Lyon-Saint-Exupéry, het intermodaal station Oriente in Lissabon en het nieuwe PATH-station in New York.

 

P5.

decoration

 

Het nieuwe station is gemaakt van staal, glas en wit beton, en beschikt over een monumentale koepel van 200 m lang en 35 m hoog. De datum van de oplevering was oorspronkelijk gepland voor eind 2007. Uiteindelijk vond de feestelijke opening van het station plaats op vrijdag 18 september 2009.

 

P6.

decoration

 

Oorspronkelijk kwamen de sporen van het stadsspoor (lijn 34 uit Liers) uit de tunnel aan de noordkant van de lijn uit Brussel. Aan de oostkant van het station was er een spoortunnel waarmee de treinen Brussel-Verviers(-Aken) de andere vervoersstromen kruisen. De tunnel uitgang is nu verplaatst naar de zuidkant van de Brussellijn (en HSL). Hierdoor is de spoortunnel aan de oostkant niet meer nodig daar de Brussel-Verviers(-Aken) treinen al aan de noordzijde rijden. Voor deze verbouwing stonden aan de oostelijke uitgang de opdruklocs gereed. Deze standplaats is verhuisd naar de andere kant, richting Eupen/Duitsland.

 

P7.

decoration

 

Zware, gesleepte treinen hebben vaak moeite om de helling naar Ans op te geraken. Om deze reden worden tegen de zwaarste treinen een extra locomotief geplaatst, die deze treinen de helling opduwen. Daar ze niet gekoppeld zijn aan de trein kunnen ze afremmen van zodra de helling overwonnen was. Bovenaan de helling staat een spoorwegsein, en indien de opdrukloc zou blijven duwen, bestaat het risico dat deze de trein voorbij het sein duwt indien dit rood toont. Om dit te vermijden, geeft de opdrukloc op een vast punt een noodremming, waarna de trein voortrijdt.

 

P8.

decoration

 

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het nieuwe station Luik-Limburg zou heten, zodoende de historische band tussen Luik en Limburg te benadrukken.

 

P9.

decoration

 

De Luikenaars reageerden echter weinig enthousiast op de voorgestelde naamswijziging. Mede hierdoor bleef ook na de officiële inhuldiging op 18 september 2009 de naam "Luik-Guillemins" behouden

 

Bron bijgevoegde tekst: wikipedia

 

P10.

decoration

Commentaren

wow.. indrukwekkende serie..
prachtig gespeeld met kromme en rechte lijnen.
drie en acht hebben mijn voorkeur.
grtjs.....

Gepost door: guusje | 21-06-10

prachtig Prachtig is het, wat een hoogstandje.
Ik kwam een jaar of 2 terug even in Luik, maar ik had de tijd niet onmiddellijk om dit hoogstandje te bezoeken.

Gepost door: pieterbie | 22-06-10

Het station is prachtig maar jij maakt er een knal reportage over. Ze mogen je betalen voor de promotie! -:)

Gepost door: Joke | 22-06-10

Wow dit is inderdaad n 'bijzonder object' (zoals je 't zelf noemt), indrukwekkend ! Super fotoserie dat je ervan gemaakt hebt, echt n topper ! F10 is mn absolute favoriet, hier hou ik echt wel van ! Grtjs,

Gepost door: AmaZony | 24-06-10

Prachtig Stadion,en wat architecteur betrft een topper
grt,Freddy

Gepost door: Fred | 25-06-10

heerlijk "lijnenspel"...

en wat een architectuur!

Gepost door: willy | 28-06-10

Wat een speciaal gebouw...!!! Ben al eeuwen niet meer in Luik geweest... chique zeg.
pfff... ook al in eeuwen hier niet meer geweest maar iets kortere 'eeuwen' dan die van 'Luik' haha

Gepost door: Gaby | 29-06-10

Grandioos!
De laatste foto helemaal.
Voor een architect moet zulk project ook als een "droom" zijn.

Gepost door: ank | 07-09-10

De commentaren zijn gesloten.